Međunarodni konzorcijum proizvođača vozila „Stelantis” potvrdio je odluku da će svoju buduću verziju modela „fijata pande”, sa pogonom isključivo na struju, proizvoditi u Srbiji, što je predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio u nedelju tokom posete premijerke Italije Đorđe Meloni Beogradu.
Taj „Fijatov” plan je izazvao žučne proteste italijanskih sindikata zabrinutih za sudbinu radnih mesta u italijanskim fabrikama te firme, prenela je agencija AFP. „Fijat panda” se, inače, proizvodi u fabrici „Pomiljano d’Arko” kod Napulja, a električna verzija se očekuje sredinom 2024. godine, prenosi Beta.
Sadašnja verzija „pande” koja se proizvodi u Italiji u potpunosti odgovara potrebama velikog broja korisnika, posebno Italijana, rekao je portparol „Stelantisa” i preneo da zato „ne mislimo da će biti u konkurenciji sa modelom koji će se proizvoditi u Srbiji i koji će biti na drugačijoj platformi i drugačije pozicioniran”.
Međutim, sindikat FIOM CGIL je, protestujući, naveo da je sklapanje električnog modela „fijat pande” u Srbiji neprihvatljiva odluka kojoj se protivi svim sredstvima i u ime radnika u Pomiljanu traži garancije sadašnjeg nivoa proizvodnje i zapošljavanja u toj fabrici.
Ta tema će biti na dnevnom redu prvog okruglog stola o automobilskom sektoru koji organizuje resorno ministarstvo, a učestvovaće „Stelantis”, sindikati i predstavnici regija.
Da li pritisci italijanskih radnika mogu da utiču na početak proizvodnje električnog „fijata pande”, koji bi sa kragujevačke trake trebalo da izađe već u drugoj polovini sledeće godine?Bojan Stanić, pomoćnik direktora Sektora za strateške analize u Privrednoj komori Srbije, ne očekuje probleme na tom planu, dodajući da je proizvodnja novog električnog modela u Kragujevcu dobra stvar za fabriku, ali i za prepoznatljivost Srbije na širem planu, kao lokacije za investicije.
– Ako ovaj model bude opstao kod nas, ponovo možemo da očekujemo značajnije izmene u strukturi izvoza. Naš glavni izvoz iz te sfere su bili kablovi, setovi za paljenje, a sada kao glavni vanizvozni proizvod može postati automobil – poručuje Stanić, dodajući da bez obzira na pritiske, u Srbiji svakako kreće proizvodnja „fijata pande”.
– To je već sve dogovoreno, ali trenutni pritisci italijanskih radnika na tamošnje vlasti mogu da nas ugroze na neki način. Postoji ipak neka doza rizika, sve može da se promeni za kratko vreme, jer pitanje je koliko će uopšte ta proizvodnja trajati. Iskustva pokazuju da veća potražnja za konkretnim modelom traje nekoliko godina, no ipak smatram da ceo posao oko proizvodnje električne „pande” u Srbiji ne može da bude trajno ugrožen – izričit je Stanić.
Zbog toga je, dodaje on, važno pitanje da li će se u perspektivi ponuditi neke modifikacije na tom modelu ili će možda u ponudi biti neki sasvim novi model automobila.
– To faktički treba da bude glavni interes Srbije, da postoji kontinuirana proizvodnja automobila i da se non-stop nešto inovira na tom polju kako bi proizvodnja imala zamajac – ističe Stanić.S obzirom na to da je Karlos Tavares, direktor grupacije „Stelantis”, nedavno najavio da će u julu naredne godine sa trake u Kragujevcu početi da izlaze prva vozila ovog tipa, u fabrici potvrđuju da će serijska proizvodnja početi kako je i planirano.
– Prema ranijem planu, bilo je reči da će serijska proizvodnja početi u trećem kvartalu 2024. Ipak, bez obzira na to, mi ćemo svakako u junu ili julu naredne godine već morati da imamo ozbiljnije popunjenu traku u montaži automobila – potvrdio je Saša Đorđević, predsednik Samostalnog sindikata kragujevačke fabrike.